Riemen vast:op naar de duizelinwekkende wereldstad

23 april 2011 - Ho Chi Minh City, Vietnam

11-04-2011: aankomst Vietnam; Ho Chi Minh of te wel in de volksmond, Saigon. Ik was later dan alle andere passagiers vanwege de visa on arrivel stempel, nerveus wachte ik af.  Wetend dat mama al in spanning beneden bij de arrivel op me stond te wachten. Heerlijk om een dikke knuffel te krijgen en te geven. Na tranen van blijdschap volgde de verhalen en lieve kaartjes die vanuit het thuisfront waren meegegeven. Voor we het wisten was het al bijna ochtend en was de zak met zacht- zoete dropjes half op, haha.

We hebben een paar hele ontspanne daagjes in het hektische Saigon doorgebracht. Mijn hemel wat hebben ze hier veel scooters op de weg! Een lijn van zo’n twintig wachtend op het stoplicht en dat dan in tien rijen achter elkaar! We hadden een paar missies naast het relaxen, verkennen van de stad en bijkletsen. Een daarvan was de jacht op ‘normale zwarte koffie’ voor mama, dat in Vietnam is een behoorlijk realtief begrip. Daarentegen kon ik genieten van m’n cappuccino. De ontdekking naar nieuwe smaak ervaringen en het eten bij de straat stalletjes was wederom een genot. Onder andere de “pho” (uitspraak: fo), een heerlijke noodle soep met verschillende kruiden eet ik het liefs elke dag. Op zoek naar het postkantoor, de Notre Dame, paar (oorlogs) Musea, de traditionele water poppen show en ondertussen terrasjes pakken. Het absolute hoogtepunt is dat we naar een opticien zijn gegaan en mama een bril met glazen op sterkte hebben aan laten meten. Ze kreeg een hilarisch brilletje op en het duurde even, maar de volgende dag al was hij klaar! Slechts voor 45 euro een montuur dat dr geweldig stond en de glazen waren zo goed als perfect.

13-04-2011: We hadden besloten een dagtrip te doen naar de Cao Dai Tempel. Een interessante mix van verschillende religie’s van de inheemse bevolking hier in één geloof bij elkaar gebracht. De kerk was enorm en het meest kleurrijk van wat ik allemaal al heb gezien. De omgeving van Saigon daarentegen vond ik niet indrukwekkend, de rubberboom plantages waren wel grappig om te zien. Daarna gingen we door naar het beroemde Cu Chi tunnelcomplex. Een benauwende ervaring die veel narigheid van de Vietcong oorlog en de gruwelijke acties naar voren bracht. Omdat ik al een paar dagen mega veel last had van mijn rug was ik beperkt, maar met de pijnstillers en spierverslappers van de drogist maakte het zelfs voor mij mogelijk me in de tunnels te begeven.

14-040-2011: We kwamen er al snel achter dat mama i.pv. de drie weken die ze dacht te hebben er slechts twee had. Daarom zijn we door gegaan naar Mui Ne om familie op te zoeken, we konden bij Liz (mijn nicht) en Jeff logeren, heel fijn. Iets minder leuk was dat door het al hoge zee level en de ‘super moon’ (wanneer de maan heel dicht bij de aarde staat) er hele grote golven kwamen. Deze hebben net een paar weken voor onze aankomst het twee meter hoge en 20 meter lange prachtige strand weg genomen. Dat was niet alles, de golven kwamen zo dichtbij dat ze schade hebben toegebracht aan de kiteschool van Liz. Er moest serieus worden herbouwd, dus besloten mama en ik onze handen uit de mouwen te steken en met deze renovatie te helpen. Ik zelf vond het heerlijk om weer’s productief en vooral creatief bezig te zijn en ik had mn zinnen gezet op een hun logo te gaan mozaieken op een muur.

Verder zijn we met z’n vieren op de scooter naar een liggende Buddha gegaan (voor mij niet de eerste) De rit was lang, hebben lekker uitgewaait en we kwamen langs vele dragonfruit plantages. Ook hebben mama Liz en ik uitstapjes gemaakt naar de indrukwekkende witte zandduinen. Met Loe Loe (hond) er bij zijn we gaan wandelen door een kreekje waarbij het zand van de duinen en de wit/ rode rotsen bij elkaar kwamen en een prachtig kleurenpallet vormde. Als twee ingeburgerde locals (ma gook wel na 5 jaar) namen Liz en Jeff ons mee naar gezellige restaurantjes en barretjes. We hebben de kookcursus gedaan die ze naast de Kite school ook hebben. Eerst naar de markt met Thuy, zei is het meisje dat de kookschool runt, nu meer een vriendin, wat een lieverd. Daarna zelf aan de slag, resultaat was smullen en een hele leuke tijdsbesteding. Ook zijn we enkele keren naar Phan Thiet gegaan, dat is de dichstbijzijnde stad en goed voor practische shoping. De dames waren op een andere missie, missie naaimachine, waar ik verder niet over uit zal wijken….

23-We hebben heerlijke dagen gehad, maar voor mama was het weer tijd om terug te vliegen. Ik daarentegen besloot te blijven. Ik had het wel naar mijn zin en ik vond het heerlijk om voor even niet elke dag met een bus of welk vervoersmiddel dan ook door te gaan. Ik nam een kamer voor mezelf en ik hoopte hier te gaan leren Kite surfen, dat was natuurlijk naast Liz en Jeff om een van de grootste redenen dat ik hier mijn tijd wilde besteden. Hoe ik het verder in Mui Ne heb gehad volgt de volgende keer! Foto’s zijn geupload op facebook door mama (Hanny Dees). Heerlijk dat ik me daar nu eens niet druk om hoefde te maken, werd allemaal voor me gedaan en deze paparatzie had er zichtbaar zin inJ

1. pim:
    20 mei 2011
    Hoi Jolien,

Wat gaaf en nog steeds super leuk om je reisverhalen te lezen. Wat zie en maak je veel mee zeg! Geniet er nog volop van zou ik zeggen.

Zelf mag ik op 24 juli de lucht in naar Moskou (begin half jaar op reis).

groeten,
    Pim (je oude ALO-klasgenoot ;))
  2. liz:
    20 mei 2011
    Hey Jolien, Wat kan je goed schrijven zeg! Dat wist ik helemaal niet. Ik heb je vorige blogs nog niet echt gevolgd, maar zal dit vanaf nu zeker wel doen. Ik ben benieuwd hoe het met je gaat. Ik vond het super leuk dat je hier was. Ik hoop dat je volgende keer in het hoog seizoen kan komen, dan leren we je zeker op de plank te komen! Of anders in Nederland.
    Nog super bedankt voor de geweldige logo die je hebt gemaakt. Het mooie is, elke keer als ik er naar kijk denk ik aan jou en hoeveel tijd dat heeft gekost. Ik denk niet dat iedereen dat zich beseft!
    Verder gaat het met loulou een stuk beter. Ze is nu hier lekker aan het snoezen naast de bank. We hebben vandaag nog eens drie ballen voor haar gekocht...Niet van haar weg te trekken...
    Verder ben ik begonnen om Win Engels te leren lezen en schrijven. Het gaat goed. Ik probeer hem elke dag weer iets nieuws te leren. Verschillende boeken die ik heb gekocht in de Coop en ook verschillende dingen uitgeprint. Zijn huiswerk vanavond, hoofdstuk 3 invullen uit een how are you book en 3 extra woorden heel goed bestuderen: ant, apple and alligator. Beginnend met A ...a...
    Bovendien is er een beetje wind, maar om niet naar huis te schrijven, een gezegde in het engels, maar net genoeg om te lessen, tussen de kwallen!!!!!
    He lieverd, ik ga nog effe Harry Potter kijken... Dikke kus, en ik kijk uit naar je volgende verhalen. Je nicht Liz x
  3. Hans TielemanS:
    21 mei 2011
    Hoi Jolien, eindelijk van Mara je blog gekregen. Goed om te horen en nu te lezen dat je het ontzettend naar je zin hebt. Ik ga je volgen en ook nog wat terug lezen.
    Veel plezier, geniet en doe voorzichtig
    Groet, Hans
  4. m@m@:
    22 mei 2011
    Hé lieverd, tijden het drinken van een heerlijk kopje koffie ;) je verhalen, foto's gelezen en bekeken.
    Is weer genieten!!!
    Geniet nog van je reis deze laatste 10 weken.
    XxX
  5. m@m@:
    22 mei 2011
    P.S. n.a.v. dit blog heb ik (M@m@razzi) ;) wat foto's op facebook geplaatst.