Van Kanchanabri en Sukhothai door naar het Noorden

16 december 2010 - Sukhothai, Thailand

Alweer lijkt het een eewigheid geleden omdat ik zo veel heb te vertellen. Elke dag zit vol verrassingen en onderneem ik wel iets. Vandaag heb ik nog maar 8 dagen in Thailand over voor mn visa verloopt, dat betekend kerst in Noord Thailand en oud en nieuw hopelijk in Myanmar.
12, 13 en 14 december: Kanchanabri. Tiger Tempel, Erawan watervallen, Hellfire Pass/ Railway Burma & Thailand, Bridge over the River Kwai.
15 en 16 december: Sukhothai, ruines van Wat's; tempels, tempels en nog meer tempels

Omdat ik nog een retour ticket voor de ferry van Ko Chang naar Trat had toch besloten om zelf mn bussen en reis via Bangkok naar Kanchanaburi uit te gaan zoeken. Geheel gemakkelijk maak ik het mezelf er niet mee, maar het bleek de beste beslissing te zijn. Want eenmaal aangekomen op het vaste land zoekend naar een lift/ info mocht ik mee in de isuzu achterbak van een alleraardichst Thaise familie. Eerst dacht ik aan een kleine rit naar het busstation, maar toen bleek dat een van 'de kinderen' best goed Engels sprak en dat ze vlak bij het busstation in Bangkok, (Mo Chit) woonde. Ik mocht mee! Opgepropt met zn vieren op de achterbank vermakelijk Engels gekletsen, Thais geleerd, muziekjes van elkaar geluisterd (zij Acda en de Munnik en Anouk van mijn, ik een of andere Thaise Maria Carry). Al had ik geen trek, verwent werd ik in de stop met ijskoffie en kleef rijst met banaan. 4,5 uur later een kaartje gekocht voor de koude aircondisioning bus naar Kanchanabri. Eenmaal aangekomen de 'trekkende taxi chauffeurs' genegeert en ben ik eerst wat gaan eten. Ook daar weer een lief en behulpzaam vrouwtje dat me aan een hostel wilde helpen. Hup, potten, pannen, tafeltje en stoelen in de auto (eigenlijk hele keuken dus) en 500 meter verder voor de deur van mn slaapplaats voor die nacht afgezet. Het bleek een 'non falang' (geen buitenlanders) hostel te zijn want niemand sprak ook maar een woord Engels, dus ben de volgende dag naar 'de backpackerstraat' (soort van Khao San Road in het klein) verhuisd. Besloten die middag naar "de Tiger Tempel" te gaan (foto's staan al op mn site). Gevoel was in de eerste instantie niet zo goed. Je werd letterlijk bij de hand genomen en dan werd je verteld waar je moest zitten, achter de tijger, paar snelle foto's en op naar de volgende...erg gehaast en touristisch waardoor ik het gevoel kreeg dat het alleen maar om geld ging. Gelukkig ben ik die avond 2 van de staf leden (Engelse jongen die er al 6 maanden werkte en IJslands meisje dat vrijwilligerswerk deed) tegen gekomen en hebben we onder het genot van 'wis a kee cola met heel veel ijs' een goeie discssie gevoerd. In the and werden de tijgers niet gedrogeerd, hadden ze mooie toekomstdoelen die ten goede kwamen voor de tijgers en wilde ze voor alle veiligheid zorgen, het blijven tenslotte wilde tropische dieren die veel slapen maar ook gevaarlijk kunnen zijn. Die avond veel te laat gemaakt en 15 min voor ik moest uitchecken en een tour zou gaan doen wakker geschrokken. 8.00 uur, gehaald en op weg naar de Erawan Falls welke uit 7 verdiepingen bestaat. Natuurlijk wilde ik ze allemaal zien dus beste beetje voor gezet en na 2,5 uur klimmen (op blote voeten, want slippers zaten beetje in de weg en geen tijd gehad om hike schoenen mee te nemen) alle watervallen bewonderd. Je kunt meegenieten, zie foto's. Verder stond die dag op het programma de indrkwekkende en afschwelijke geschiedenis rondom de bouw van de treinrails. Dat hield in bezoek aan Helfire Pass + memorial en trainrail. Daar bleef het niet bij, we gingen ook werkelijk een treinritje maken over de Burma/ Thailand rails, spannend want zeer wiebelig en oud. We eindigde die dag op de bekende brug over de Mae Nam Khwae Yai. Zal jullie de geschiedenisles besparen maar als je er in geinterresseerd bent, weet je waar ik het over heb.
Die zelfde nacht nog om 02:30 in Skhothai aangekomen, gewoonweg omdat mij was verteld dat het een 10 uur durende busreis was, welke 6 uur bleek te zijn. Gelukkig kon ik met de motortaxi naar guesthouse 5 min verderop worden gebracht. 15 december mn wasmiddeltube is voor de 2e keer in mn toilettas geexplodeerd (lees; gaan lekken), zucht dan maar mn wasje laten doen. Op naar "meuang Kao" ook wel the old city genoemd. Een deel van Skhothai waar vroeger vele tempels zijn verwoest. Het park bestond dus uit vele ruines, mooi en indrkwekkend. De foto's zeggen meer dan 1000 woorden, dus laat die binnenkort hun werk doen. Het fijnste van die dag was dat ik heerlijk op een gehuurd fietsje rond kon rijden, dat mis ik toch echt wel hoor! Ook de 2e dag ben ik naar een ander Historical Park gegaan "Sri Satchanalai". Het bleek toch echt wel heel erg op elkaar te lijken en deze viel in vergelijking tot 'the old city' een beetje tegen dus na 2,5 uur hield ik het voor gezien. Die nacht bakken met regen, 7 uur in de ochtend op de bus naar Chiang Mai gestapt, nog steeds regen en heel bewolkt. De rest van mn Chiang Mai avonturen worden vervolgd. La di sa what (weet niet hoe je het schrijft, maar betekend goede nacht)!

1. Mieneke:
    20 december 2010
    Hi jolien, wat klinkt het allemaal heerlijk!!
    Blijf vooral genieten!
    Kus
  2. m@m@:
    20 december 2010
    Hé Jolien, wat een leuke *belevenissen heb je weer omschreven. Die van mij *ging vanaf Enk gisteren naar Terneuzen heb er ruim uren toe7 uur over gedaan i.v.m.de sneeuw. Vandaag hoop ik eerst naar Brussel te komen en dan naar Frankfurt. Vanuit laatst genoemde vertrek ik dan naar Ho Chi Min. Heerlijk naar Liz Jeff en uiteraard de zon :) Wie weet is dit het laatste nieuws van 2010. Wens je veel mooie avonturen toe. XxX
  3. esther:
    20 december 2010
    Lieverd! wat een avontuur ben jij aan het beleven. KLinkt allemaal erg spannend, vooral zo'n busreis. En je foto's maken mij alleen maar jaloers!!! Geniet van je laatste paar dagen in Thailand..

Hier alles goed, zit in mijn nieuwe huisje en het voelt super goed! als je terug bent dan moeten we met zijn allen maar bij mij komen eten en een borreltje doen! liefs es
  4. Evelien:
    20 december 2010
    Hey Jootje! zo zie je dat de tijd vliegt als je het naar je zin hebt. Heb nu al zoveel verschillende verhalen gelezen. Super hoor.
    Hier staat de tijd ook niet stil, ik ben 14 december tante geworden van Josephine (ook een jootje al zal mamslief dat niet willen horen) ook de neef van klaas heeft kindje gekregen, Kaj Seph. Babyboom hier.
    Jo geniet van je reis, party hard met kerst en oud en nieuw en ga door met je goede positieve verhalen.
    kus eef
  5. Steef en von:
    Hee pientje!
    Zo hier is de tweedaagse kerstvakantie begonnen, dus tijd om eens met de volle aandacht je verhalen en foto's te bekijken! Dat ziet erg goed uit hoor! Wow, wat vet ook om te zien dat je elke keer weer hele gezellige mensen om je heen hebt. Ook genoeg goude dakjes gevonden, wow wat een overdaad aan mooie tempels!!
    Hier ligt echt heel veel sneeuw, er is de afgelopen dagen wel 20 cm gevallen, Amsterdam is net een sprookje nu, super mooi.
    Woensdag begin ik bij m'n nieuwe werk, ben erg benieuwd of ik het weer net zo gaaf ga hebben als op de mozarthof, het afscheid daar was best lastig. Steef is net terug van Oostenrijk en Zwitserland, vette poederfoto's... Ik ga eind januari met merel en tes naar Oostenrijk, ook proberen van die vette poedersprays te produceren!
    Lieverd, wij bedachten ons toen we net alles van je zagen dat je toch wel echt een megastoere chick bent dat je daar met jezelf zo'n avontuur aan gaat! Kuzzzzzzzzzzz
  6. Ha die snwsproetje,:
    20 december 2010
    Zo te zien heb je het naar je zin, houden zo!
    Grt,
    een fan

ps. hoe smaakt de vis daar?
  7. neef Robin:
    Hoi Jolien,

Wat een avonturen weer! Op de afscheidsborrel vroeg je jezelf af of je een avonturier bent. Nou ik vind dat je dat zeker bent! Zo gemakkelijk als jij van t eene in t andere avontuur springt, heel leuk om te lezen.

Jolanda en ik wensen jou een avontuurllijke kerst en oud/nieuw toe!
    Have fun!!
    x
  8. Tante Els:
    21 december 2010
    Jolien...
    Intussen regeert Koning Winter hier met temperaturen overdag van -7 graden in het Gelderse...Vannacht -12 gehad!! Is echt koud. Het is een waar avontuur om met je auto naar het winkelcentrum te komen. Strooizout is op, sneeuw ligt hier een kleine 20 centimeter dik. Iedereen op de lange latten met een rugzak en een slee mee aan het boodschappen doen. Echt creatief bezig. Liefs en fijne warme dagen...Tante Els, Ome Theo en kids....
  9. m@m@:
    21 december 2010
    Het lijkt wel een mopje
    20 Dec 2010 Brussel Ho Chi Minh City
    Ken je die mop van Ivan en Magda en Hanny die naar Mui Ne gingen?
    Die gingen (bijna) en niet, haha. Ik moest even terug denken aan een van de oude moppen waar "mijn" kinderen vroeger mee thuis kwamen.
    Wij hadden onze reis vervolgd naar Brussel, alles was bevestigd door het reis bureau, of dat dachten wij in ieder geval dat het allemaal kon door gaan want zo bracht men het wel naar ons toe.

Echter, toen wij s’middags op het vliegveld aankwamen, zagen we dat de vlucht gecanceld was. Na 4 uur lang (warm en droog) in de rij te hebben gestaan en een poging gedaan om onze vlucht om te zetten. Is dit voor de 2 eerst bovengenoemde personen wel gelukt. Weliswaar twee dagen later dan gepland. We moesten meteen beslissen, knopen doorhakken (wat ook logisch is) met die lange rij hijgend in je nek achter je.

Afijn, wat er al gauw op volgde was dat je meteen naar de volgende balie moest aansluiten om daar te regelen, dat je naar huis kon en hoe.
    We kregen te horen dat er snel een taxi kwam en inderdaad met een vingerknip “bij wijze van spreken”stond de taximan er voor hen en een vingerknip later die taximan voor mij. Met het gevolg dat je eigenlijk niet eens meer de tijd kreeg om naar het toilet te gaan of iets te drinken te halen. Ik heb dus in een flits mijn stoute schoenen maar aangetrokken (of lees, ik ben voor mezelf opgekomen).Was ik terug naar de balie waar de taxi voor de terugreis werd uitgegeven, hier even de situatie uitgelegd.
    1. dat we niet uit de rij vandaan konden.
    2. we (vooral ik)best wel lang onderweg zouden zijn van Brussel naar huis.
    3. het inmiddels al 20:30uur was dus allang etenstijd was geweest en wat drinken ook wel er in zou gaan.

Met alle begrip en u heeft gelijk werden er 3 tickets uitgeschreven die we konden omzetten bij Starbucks met eerst de uitleg naar de taximan zo gezegd zo gedaan. Afijn na afscheid genomen te hebben van de bovengenoemde personen zo snel mogelijk in de taxi gestapt. Intussen was het me al duidelijk geworden dat de jongeman Frans sprak en tja Engels verstond, maar al gauw werd duidelijk dat het Engels een Petit peu (klein beetje)inhield. Oké, dus door zo nu en dan met handen en voeten geprobeerd duidelijk te maken waar dat stadje dan van mij dan lag op de landkaart, bleek zijn tom-tom niet te werken.

Echt ik zat in een super-de-luxe taxi met een jongeman die nu (pas) 6 jaar in Brussel woont en uit Rwanda (dus Centraal-Afrika) kwam. Het enige wat mij te doen stond was, wakker te blijven en me dan maar de rol op me te nemen van routebeschrijver i.p.v. de tomtom. Hij herhaalde wel steeds Amsterdam, Amsterdam en ik yes that's correct over, passed, nearby Amsterdam. Omdat ik het hem opnieuw hoorde vragen in de zin van weet je dat zeker??? Dacht ik hoe ben ik in dit avontuur terecht gekomen, beland, zit in een super-de-luxe taxi met iemand die de weg niet weet het is donker (nou ja, oké sneeuw geeft wel wat licht) het is glad er staan files en dat rond nog zo een laat tijdstip.

Maar ik zal het verhaal niet langer maken dan dat het al is. Om 00:30 uur wel veilig aangekomen en hem de taximan de terug route uitgeschreven en uitgelegd waar een Hotel was, stond de taxiteller op het bedrag van LET OP! 620, 15 € Echt zo een verhaal voor bij de koffie.
    Nu nog mijn ticket geld terug zien te krijgen. Zal het maar niet over mijn vrije dagen, nieuw paspoort en visum kosten hebben. Levert wel een mooi ongestempeld plaatje op in mijn, jawel nieuwe paspoort. :) Afijn, met kerst dus onverw8 toch thuis. XxX
  10. Niek:
    23 december 2010
    Dude.....
    Ik is en blijf JALOERS!

dikke kus lieve zus, geniet van de warme feest dagen en tot snel!
  11. kristi:
    25 december 2010
    he grote zus van me. wat een lap tekst je heb weer veel beleeft zonder mij xD.
    ik ben heel jaloers!
    zo stoer al die foto's en avonturen om zo maar ff te noemen:P
    ik lees al dat je veel moet reizen maar gelukkig heb je plezier.
    we missen je wel hoor(L) het is nu rietjes verjaardag en ze zijn allemaal uit zit in me eentje op de bank:( haha dus dacht ga maar weer ff wat laten horen van mezelf(K)
    schrijf snel weer een verhaal!
    veel plezier daar.
    spreek je schatjee(L)

Dikke kus je zusje(K)
  12. Miep:
    29 december 2010
    Jootje, leukleuk, je verhalen (en ook mooie fotootjes). Mn zusjes gaan ook naar Chiang Mai, die stappen 8 januari in t vliegtuig, dus dat is toevallig, kunnen jouw verhalen ze alvast in de stemming brengen :) Enjoy!!
  13. Suzanna van Houweninge:
    30 december 2010
    Hoi Jolien,
    Het is zo ontzettend leuk om met je mee te lezen/leven middels je verhalen en foto's. Ik vind het heel stoer hoe je alles zelf regelt en organiseert en dat je ook steeds weer met nieuwe mensen in contact komt. Echt super goed van je! Jo en ik gaan deze zomer ook weer een verre reis maken met Ronja, Silke en Jelle en Thailand lijkt mij ook echt een optie die we gaan onderzoeken. Voor nu wens ik je een fijne jaarwisseling en een superleuke en interessante voortzetting van je reis in 2011!
    Groetjes Suzanna
  14. m@m@:
    31 december 2010
    Lieve, Lieve Jolien, Nog een paar minuten te gaan en dan begint voor jou het nieuwe jaar. Weliswaar op een ander stukje van de aardbol. Via deze weg wens ik je dan ook in alle opzichten een gezond, avontuurlijk, uitdagend, gezellig, goed, maar vooral een fantastisch 2011 toe. Ik vind het super goed wat je doet:) Ik ben trots op je. XxX liefs
  15. neef Robin:
    1 januari 2011
    Een heel gelukkig nieuw jaar toegewenst van ons!
    En ook nog een super leuk avontuurlijk half jaar!
    x Robin