Zon, zee en strand!

10 december 2010 - Koh Chang, Thailand

Kort:

Al bijna twee weken aan het reizen. Na Bangkok heb ik er dus voor gekozen via Trat naar het eiland Koh Chang te gaan om een beetje te ontspannen en zonnen. Dat is meer dan gelukt! Ook Koh Mak, een iets kleiner eiland ter zuiden van Koh Chang en ten noorden van Koh Kut was een en al genieten. Heb er voor gekozen niet naar Koh Kut te gaan, zou dan (even onder ons) bijna alleen om ´de naam´ gaan (want blijf het hilarisch vinden) en het wordt tijd voor meer dan zon, zee en strand (niet dat ik het vervelend vind hoor...). Kanchanaburi ligt een dezer dagen in het verschiet.

Lang:

De 1e van december kon ik er voor kiezen vanuit Bangkok een georganiseerde mini bus naar Koh Chang te nemen maar dan zou die pas de volgende ochtend vertrekken (toen kwam ik er weer´s achter dat spontaan niet altijd handig is, en iets meer voorbereiding en planning goed uit kan komen). Ik was voor me gevoel voor nu ´klaar´ in Bangkok dus heb ik nog wat bij het luxe hotel zwemabd gechillt en ben ik de uitdaging aan gegeaan om in het grote drukke Bangok de juiste local bus naar het Eastern-busstation te vinden. Eenmaal daar aangekomen nog 2 uur op de bus naar Trat gewacht welke daar uiteindelijk 5 1/2 uur later aan kwam. Ik had een Italiaans stel ontmoed, nou ja de vrouw was van oorsprong Thai (en dan heb zelfs ik, die zo min mogelijk vooroordelen wil hebben) mijn vraagtekens bij de inhoud van hun relatie....deze bleek na wat geinteresseerde vragen wel in orde. Samen namen we een taxi naar een hostel in Trat want de pont naar Koh Chang ging op dit tijdstip niet meer. Na een spelletje Jungle Speed gaan slapen en ook de volgende dag weer tezamen een taxi naar de pont genomen, gelukig maar want die kosten had ik niet graag helemaal alleen willen opbrengen. Op het eiland aangekomen hadden zij al een resort geboekt en wilde ik meer naar de west kust, daar voelde ik me helemaal oke bij want het waren nou ook weer niet zulke gezellige mensen waarmee ik helemaal op een lijn zat dat ik er nog wel een week mee op zou kunnen schieten.

Uiteindelijk ben ik een stukje zuidelijker dan Lonley beach in Bailan hut beland. Ik heb een filmpje gemaakt van mn hutje, die zal ik zsm op mn log zetten. Al was het hier gezellig, had ik een mooi uitzicht en een eigen computer met gratis internet. Voor de fun moest ik toch echt naar Lonley beach toe. Diezelfde avond nog heb ik bij de buren (backpackershostel dat best duur was, maar wel ben gaan avond eten) nederlanders tegen gekoemen. Ze waren terug van een hele dag boodtocht, zuipen, eten en meer van dat soort dingen. Gezamelijk zijn we naar Lonley beach gelopen en hebben we een fantastische party gebouwd in een kroegje. Was echt heerlijk om even lekker ongegeneert te dansen, natuurlijk ook op de bar beland. Daarna een paar potjes pool gespeeld en de taxi terug genomen.

De daarop volgende dagen bestonden uit uitslapen, wasje doen en foto´s uploaden om me vervolgens na de lunch naar het strand te begeven om mn eerste kleurtje op het strand te kunnen kweeken (damn ik gaf echt licht op de eerste foto´s uit Bangkok!) Om 19:00 uur keken we dan een film met het groepje mensen waarbij ik zo´n beetje was aangehaakt. Heb Robin Hood gezien (pap hij is erug goed) en de volgende dag Sherloch Holmes (jaja roomies heb ik´m ook eindelijk gezien). Na eten gingen we dan naar de beach party of ging ik terug naar mn hutje. Via een andere backpacker wist ik aan een goedkopere slaapplaats te komen, Easy House. Samen met twee finse vriendinnen (alweer Finnen, there everywhere!) en het vriendje van een van hen ben ik daar naartoe gegaan. Uiteindelijk hebben we samen een huisje genomen, heel relaxed. Als ik alleen was geweest had ik een nachtje op een matras en onder een mosquito net in de buitenluch geslapen, ook leuk. Samen nog een andere dude ontmoet, in Easy house tijdens potje jungle speed (waar het al niet goed voor is he, spelletjes spelen...heerlijk!) A fijn, besloten om de volgende dag naar Koh Mak te gaan. Het stelletje, Jimmy en Evelina samen in een huisje met ons, Hanna en ik, als buren. Den, de Thaise Duitser die ook mee was wilde in een beter bugalo verblijven. We hebben hem alleen nog een dagje op´t strand gezien en in Monkey IJlands (ook een low budget resort en een hang out/ ragge tent en bar). In Koh Mak hebben we vier hele chille en gezellige dagen gehad met mooie zonsondergang. Wel zo low budget mogelijk, maar dat lukte ons zonder dat het ten koste ging van het genieten. De bugalo, IJland Hut was 100B (bad) p.p. Meer mocht ook echt niet vond ik want het matrasje dat er op lag was zo dun dat ik me om de twee uur wel om moest draaien omdat ik mijn been dan niet meer voelde. Ook was het na zonsondergang (18:00 uur) zo donker dat ik voor een beetje ligt ook mijn zaklamp in moest schakelen. Ontbijt had ik nog broodjes en jam over vanwege de boot trip. En voor lunch en dinner hadden we via Claus (een goed pratende Duitse man die na jaren van reizen al lang in Thailand woonde en eigenaar was van een aantal shop´s/ bungalo´s) een restaurantje (lees vier tafels met plastic stoelen in een open betonnen ruimte...) aanbevolen gekregen waar we de daarop volgende dagen zijn geweest. Echt een te schattig en vriendelijk klein vroutje dat heerlijk kon koken. Echt Thais, simpel, goede portions en voor maar 30B.

Dat was echt de langste zin met de meeste "tussen haakjes" geplaatste toevoegingen die ik waarschijnlijk ooit heb gebruikt, maar goed. Op het eten na bestond de dag verder uit lezen en slapen op het stand. Er lag een verschrikkelijk foute Nederlandse dokters roman tussen alle andere achter gelaten boeken, welke ik toen maar heb besloten snel en met gedachten op nul uit te lezen. We hebben een dag nog brommertjes/ scooters gehuurd en zijn het eiland rondgekrost. Links rijden en soms op fiets paden die voor alnge tijd niet waren bereden, maar je naar de mooiste plekjes van het eiland konden leiden. Helaas was het vloed, waardoor de meeste stranden pas na 16:00 uur zichtbaar werden. Na een naturel scrub session, zand en eeem zand...zijn we nog naar een uithoek gereden. Van al onze mooie snorkel plannen is helemaal niks terecht gekomen maar we kwamen per toeval langs het olifanten verblijf. Zo gaaf en indrukwekkend. Ze werden net klaargemaakt voor de laatste tour, een er van was zelfs zwanger. Dus konden wat foto´s maken en toen naar het meest prachtige afgelegen strand gegaan, nog net niet adembenemend.

Een ding wat heel gaaf was is dat we een gast tegen kwamen die de Finse meiden al in Maleisie tegen waren gekomen. Hij werkte daar en we konden bij een iets luxer resort terecht, beetje dobberen op een rubber bood en frisbee-en. Hij vroeg me wat ik 'thuis' deed en voor ik het wist stond ik de volgende dag sportles te geven op de local school. Maar 30 minuten, maar wat was dat leuk zeg. Zoveel heerlijke mooie herinneringen aan Brazilie, Mara! Vandaag (10-12-2010) Ben ik samen met Hanna (die moet morgen naar Bangkok) en drie andere jongens waarmee we de laatste dagen zijn opgetrokken terug naar Koh Chang gevaren. Echt onwijs genoten van de zonnige boodreis terug. Twee uur lang liggen op het achterdek, voeten in het water, Ipod in (On en Eel, Foo Fighters en Daft Punk, nice!) en feeling queen of the world. Nu zijn we in Bang Bao Bai (Koh Chang)aangekomen en op advies van de jongens (zij verblijven hier ook weer) slapen we nu in Cliff Cottage. Super gezellig hier, blijf waarschijnlijk nog een tweede nachtje en dan heb ik een lange busreis voor de boeg naar Kanchanaburi. Daarna volgen Sukhothai en Chang Mai. Bye bye sea and beaches, hello tempels and history!

1. Joon:
    10 december 2010
    Ja Ja, Jij vermaakt je wel ;)

Blijven genieten lieverd !

Liefs Joon
  2. m@m@:
    10 december 2010
    Zon, zee, strand en sporten dus ;) Lekker ervan genieten hoor!
    Op ma-di- do nog werken en dan vertrek ik ook :) naar zon zee strand, hum....heerlijk hoor, zal aan je denken. Liefs XxX
  3. Diana & Marco:
    11 december 2010
    Chick!
    Wat leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt in dat mooie land! Ik = jaloers!!! :) Ook grappig om foto's te zien van plekken waar ik ook ben geweest!
    Blijf vooral genieten en wij blijven je volgen!
    Liefs, Marco en Diana
  4. hilly & bjorge:
    11 december 2010
    jaloers!!!! wat een heerlijk gevoel moet dat wezen nieuwe mensen ontmoeten en geen druk voelen!
    het is ook wel fijn om nu weer wat meer cultuur te zien en minder zon zee en strand.
    Wij hebben vorige week mogen genieten van de sneeuw ijs en kou!
    Het was een prachtig gezicht en bjorge kan niet wachten om eindelijk te kunnen schaatsen.

Liefs Bjorge en hills
  5. max:
    12 december 2010
    het klinkt allemaal heerlijk Jo!!! Jij met je kont in het zand... en wij straks in de sneeuw. Geniet er van maar dat is aan jou wel toe vertrouwd.

Kus Max
  6. pim:
    Hoi Jolien!!

Blijft leuk om je verhalen te volgen. Top dat je er zo van geniet!!

greetz
    Pim
  7. Mara:
    12 december 2010
    Lieve jo! Wat ben je toch een held! Binnen no time heb je het allemaal weer geregeld en sta je die kleine lachende spleet oogjes blij te maken! Sommige dingen veranderen nooit! Heb je eten, bidden en beminnen al gezien? Ik moest zo verschrikkelijk aan je denken omdat 'ze' dan ook naar azië gaat.. wil je een avondje een beetje wijmelen en filosoferen over t leven....aanrader;)

Dikke kus!
  8. paps:
    13 december 2010
    Lieverd,

Als ik naar de zaak ga, is het eerste wat ik doe, kijken naar een berichtje van jouw.
    Nou een berichtje is het niet, het eerste uur ben ik al bezig , om alles goed in me op te nemen(kort geheugen), om daarna iets zinnigs op papier te schrijven (en dat valt niet mee) voor ik ga mailen
    Gebeurt hier niet zoveel als bij jouw.
    O ja heb je biertje genuttigt, hij was erg lekker.
    Met de kerst komt het ook goed 1e kerstdag met m en d en wat vrienden(dinnen) 2e kerstdag met de kids en aanhang

ps. Van je St klaas rijm heb ik erg genoten knap gedaan

doe voorzichtig dikke knuffel Paps